fredag 3. juli 2015

Bestefars stol og Figgjo


Denne fantastisk herlige stolen fikk jeg av min mor. 
Mine besteforeldre hadde to av dem, og de to døtrene deres fikk hver sin da bestemor ikke lengre kunne bo hjemme og huset ble solgt. 

Stolen minner meg om min litt strenge bestefar som alltid skulle sitte i denne stolen. 
Vi barna måtte sitte i de stolene som var like, men uten armlener. 

Nå har jeg satt på nytt trekk, og her troner jeg ved spisebordet hjemme hos oss. 

Barna får ikke lov å sitte i den - den er bare min...
Litt for at det ikke skal bli krangling mellom dem, og litt for at jeg liker å ha den for meg selv ...
:)

Den er en skatt - en slik en jeg hadde tatt med ut om det brant.
Stor, solid, behagelig og vakker. 



Figgjo Sissel kopper fra 1954.

Min mor og min tante fikk hvert sitt kaffeservise i bryllupsgave fra sine foreldre da de giftet seg.

Min mor fikk gul Grethe, og min tante fikk blå Sissel.
Her kan du se de fine mønstrene, og her er noen bilder av Figgjo Grete. Mammas gul Grete ble fort slitt, for hun var tidlig ute med vaskemaskin. Mange av servisene før tålte ikke så godt maskinvask. 

Etter som årene gikk, ble min tante lei av sitt servise og gav det til sin mor(altså min bestemor) så hun kunne ha det på hytta. Hytta  hadde mine besteforeldre sammen med min mor, og dermed vokste jeg opp med dette blå Sissel-serviset på hytta da jeg var lita.
Så - da min mor overtok hytta, fant hun (til min store sorg) ut at hun ville gi serviset tilbake til sin søster.
(Litt mye frem og tilbake her ;) 

Nå har jeg fått kjøpt tre svinedyre, men knallfine Sissel kopper.
De har en slik nydelig blå farge og fasong. 
Drømmer at fem-seks tallerkner står og venter på loppis et eller annet sted.
Ja, det hadde vært gøy å ha flaks :) 

I tilfelle du ikke har fått det med det, så har jeg en meget stor svakhet for fine kopper og serviser, og heldigvis flere steder de kan stå. Det begynner  jo å bli noen stykker.

Jeg kan aldri gå ifra fin Figgjo og Stavangerflint. 
Det er norsk industridesign på sitt beste. 



Ellers pleier jeg mine myggestikk med Aloe Vera. 
Glemmer hvert år at jeg er myggens favoritt snacks.

Ganske ergerlig at mannen nesten aldri får et stikk, men jeg derimot er full av dem! 


2 kommentarer:

  1. Flott og staselig stol med mange minner tydeligvis:) Kjekt med slike arvegods som har ei historie knytta til seg i motsetning til bruktkjøp som ein ikkje kjenner historia til.
    Og Sissel frå Figgjo er berre sååå lekkert! Likar sååå godt designet og særlig fasongen på koppane. Eg fekk kjøpt tre kuvertar mintgrønn - ikkje heilt billig nei - men eg elskar det! Har samla litt etterkvart og brukar å dekke med det til søndagsfrokosten. Elskar å sitte med kaffikoppen i begge hendene og halde godt rundt koppen og nyyyte kaffen! Det er ingen kopp kaffen smakar så godt i :) Figgjo og Stavangerflint er også mine favorittar;)

    SvarSlett
  2. Noen i min slekt har hatt gule. Husker ikke hvem. Har alltid likt dem så godt. Det blå har jeg aldri sett før. Nydelige begge to.

    SvarSlett