mandag 31. desember 2018

DIY - GJØR DET SJØL - hårstrikk


Sjeldne innlegg nå for tiden. 
Den vanlige jobben i tillegg til å være folkevalgt, er slitsom. 
Kavet meg i mål med det meste denne jula, men nå har jeg ladet batteriene disse juledagene. 
Nydelig!
Fikk lyst til å sy noen enkle småting.
Husker jeg sydde hårstrikk da jeg gikk på ungdomsskolen - for 30 (!) år siden.
Hjelpes - årene sprinter av gårde.   






 Instruksjon
Du trenger: 
En stoffbit på 60 x 12 cm
Vanlig buksestrikk ca 5 mm bred - 22 cm lang
Sikkerhetsnål


Brett stoffet på langs - rette mot rette.
Merk av 5 cm på begge sidene med en knappenål.
Sy mellom de to nålene


Vreng rettsiden ut. Stryk flatt.


Legg kortsidene mot hverandre - rette mot rette. Sy sammen. 



Du har da et hårbånd som ser slik ut - klart for å tre med strikken.
Bruk en sikkerhetsnål og fest på strikken. 



 Så er det bare å tre strikken gjennom løpegangen. 
Knytt knute. 



Til slutt gjenstår å sy igjen åpningen. 
Jeg bruker bare symaskinen til det også.

Det går veldig raskt å lage slike hårbånd, og de er veldig myke og gode mot håret.
De sliter ikke på håret som vanlige strikk ofte gjør. 


Godt nyttår til dere som fremdeles er innom og leser bloggen.
Klem :-) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar