torsdag 11. juni 2015

Til de litt større barna


Guttene mine er ofte på overnattingsbesøk hos vennene sine. 
Det er jo hyggelig, og de må i alle fall ha med en tannbørste, kam og hårvoks (ja, livet er visst meningsløst uten sistnevnte ;) 

Jeg har sydd toalettvesker til dem før, men nå begynte de å bli litt barnslige så de fikk lov å bestemme nytt stoff til nye.

Inne på mitt rikholdige stofflager med brukte tekstiler fikk de velge hver for seg, og det var ganske interessant å se at de begge valgte samme stoff uavhengig av hverandre.
Klar favoritt var de to batikkfargede stoffene jeg har.

Jeg hadde lyst til å lage et helt nytt mønster til toalettveske, en litt firkanta og kantete modell. 
Er ganske fornøyd - kunne kanskje vært enda bredere i bunnen. Det vil jeg forsøke neste gang :)
  
 
Liker så godt batikkmønsteret. 
Det er ulikt på de to sidene av veska. 
Stoffet var et tidligere laken eller duk som jeg har vist før.
Bruktfunn :) 


Et annet tips.
Barn som kommer fra skolen, liker ofte noe kaldt å slukke tørsten med.

Vi har i lang tid laga iste nesten hver kveld. 
Jeg koker opp vann og brygger teen i en slik tykk glassmugge som tåler det kokende vannet.
Når det er romtemperert, setter jeg det i kjøleskapet klar til neste dag, og det forsvinner som dugg for solen hver gang.

Kaldt, godt og ikke minst sunn drikke. 

Under har jeg brukt økologisk hvit te med vaniljesmak.
Det er mange ulike te-typer du kan bruke: Både hvit og grønn te med ulike smaker er godt. Du kan selvsagt også lage ren grønn te og tilsette oppkutta sitron.

Luksusutgaven får vi om vi har en haug med isbiter i. Da blir ungene kjempeglade. Vi bruker det til "spesielle anledninger". 
(Mange av leserne har kanskje slike kjøleskap med isbitmaskin.  
Det har ikke vi :) 


1 kommentar:

  1. Så artig at dei valgte same stoff då! Kjekke og praktiske toalettmapper.
    Lurt med heimelaga iste. Den ferdigkjøpte er alt for søt med alt for mykje usunt sukker. Heilt unødvendig.
    Eg kjøpte ein sommar fruktte med vaniljesmak som var berekna til iste og den var fantastisk god! Laga ei stor mugge kvar dag. Trur eg må på jakt og sjå om eg finn det igjen:) Men foreløpig let sommaren vente på seg....her er berre øs-pøs regn dag ut og dag inn! Litt kjedelig men vi får ikkje gjort så mykje med det så ein får berre kose seg inne i staden.
    Ønsker deg ei super helg! Klem.

    SvarSlett