onsdag 17. juni 2015

Sommershorts


Snart tid for shorts? 
Til minsten hadde jeg kjøpt ei enkel og grei t-skjorte på Fretex som trengte en passende shorts for å bli et komplett lite sommerantrekk.

I mønsterbøkene mine fant jeg ikke noen shorts jeg likte. 
Denne er dermed et resultat av et første forsøk på selvlaga shortsmønster.

De ble fine og ikke minst behagelige.
På samme måte som med lange bukser er elastikk i livet topp
Brukte retro bomullsstoff - gjenbruk selvsagt.

Synes de shortsene som selges i butikkene er i minste laget, ofte trange og med glidelås. De kalles visst "hotpants". Det betyr selvsagt ikke shorts de små skal være varme i, men sexy/søte.

I denne artikkelen står det litt om hvordan ting har endra seg de siste tiårene. Jeg leste også en reportasje om en mor som forsøkte å få kjøpt vanlige shorts til jentene sine, men det eneste hun fant var hotpants.
Det var visst bare i sportsbutikkene hun kunne få tak i en "vanlig" shorts til jentene i 2015...

Ser vi bilder av barn på 1950-tallet og frem til i dag, så har det vært en stor forandring. 
Før skulle barn se ut som barn, ikke som små voksne.

På 70-tallet var det nesten ikke forskjell på gutte-og jente klær.
Se på 70-talls klassebildet fra denne siden Det er veldig vanskelig å se hvem som er jente og gutt her...

Minien tok godt i mot sine hjemmesydde shorts, mye bedre å ha slike uten knapp foran når en skal ligge på magen  :) 

4 kommentarer:

  1. Hvor er de bare skønne, Elisabeth! Og de ser så behagelige ud - må være dejlige at have på!
    Jeg er i øvrigt HELT ENIG med dig endnu engang (surprise!) - jeg synes, at den der nutidige 'seksualisering' (eller hvad det nu hedder) af børn er fuldstændig unødvendig og meget upassende. Børn er børn - og børn skal altså have lov at være børn og gå i PASSENDE børnetøj! Punktum. De bliver alt for hurtigt 'voksne' i denne verden - nok mest takket være medierne og reklamerne, der jo i den grad er rettet direkte mod børn!
    Og ja, tøjet var ikke specielt 'baggy' fx i 80'erne, men det var i alle fald ikke ensbetydende med, at det var fordi, det skulle være 'sexet' eller helt kropsnært. Sådan husker jeg det i alle fald ikke; slet ikke...

    PS. Kan ikke få tilgang til artiklen, da jeg ikke er abonnent...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi tenker mye likt, Lilly :) Skal prøve å legge inn en annen link siden den andre ikke er åpen :)

      Slett
  2. For ein herlig shorts i dei skjønnaste fargar! Og sååå behagelig på!
    Er veldig enig med deg i dine synspunkt - kvifor i alle dagar skal små barn vere miniatyr voksne! Heilt meiningslaust synest eg. Hotpants fanst på 70- talet også men då var det berre ungdomen som brukte det. Shortsane var litt meir trauste. Nei det var jammen ikkje lett å sjå kven som var jente eller gut på bildet frå 70-talet! Like kle og like frisyrer:)

    SvarSlett
  3. Hvor er de skønne! Sådan nogle vil jeg også sy til min pige. Tænker, jeg har det samme stof liggende:-)


    Kh
    Anna

    SvarSlett