mandag 1. juni 2015

Spede spire lyt få stå i ro


I år har jeg planlagt å ha litt mer spiselig på verandaen. 
Det er jo litt i vinden - dette med "kjøkkenhage", og jeg synes det er fristende å prøve å dyrke noe som jeg og barna kan følge fra frø til ferdig grønnsak. I fjor hadde eldstemann egen bringebærbusk og bringebærene vi fikk der var de søteste jeg noen gang har smakt. 


Her er noen av småplantene mine som venter rundt om i vinduskarmer og på bord - på å få komme ut.
(Og med det været vi har her i sør, ser det ut til at det blir lenge til...) 

Jeg har sådd selv eller fått planter av slektninger: paprika, tomater, agurker, gulrøtter, poteter, hvitløk, sukkererter og ringblomst. I tillegg vil jeg ha lavendel - som er bra for humlene og en del krydderurter som jeg må kjøpe ferdig. 

Husker at jeg så et program på barne-tv da jeg var liten. Der sådde de gulrøtter i melkekartonger så det ville jeg prøve i 2015 også :) 

Må bare være ærlig på at jeg absolutt ikke har grønne fingre, men jeg mister ikke motet for jeg koser meg med å holde på med det.

Vi har ikke hage, bare en veranda. Der steiker sola dagen lang, men vinden kan bli ganske heftig. Tidligere år har jeg forsøkt å ha et mini-drivhus, men det blåste avgårde :) 

I år kjøpte jeg jord hos Clas Ohlson. Den var uten torv = miljøvennlig. I tillegg skal jeg bare bruke miljøvennlig gjødsel.

Vil også tipse dere om ei spennende bok jeg lånte på biblioteket i går. Denne her: 

 Det finnes virkelig mange ville planter i naturen som ikke jeg visste vi kunne spise. 

I år skal jeg prøve meg på denne her: Hva med løvetannpasta? 



...og litt av denne vil jo være kjempefin i en salat. 


Dyrker du noe i hagen eller på verandaen? 
Har du noen tips til spiselige ting i naturen du bruker til noe bestemt?  


2 kommentarer:

  1. Det er veldig spennende og så sine egne planter. Og veldig koselig å holde på sammen med ungene. Vi har ikke egne barn, men jeg husker ennå en vår for veldig lenge siden, hvor jeg plantet sammen med naboungene der jeg bodde da. Jeg planter ingenting selv nå, men de siste årene har jeg kjøpt urteplanter på gartneriet. De har jeg på verandaen, og koser meg med å hente friske urter på verandaen. Deilig!

    SvarSlett
  2. Spændende! Spændende! Spændende! Da vi boede i lejlighed, havde jeg selv gang i et meget ambitiøst projekt på altanen --> http://lillyslounge.blogspot.dk/2006/07/botanical-life-part-iii.html (der også en part I og II, som du kan klikke ind på). Desværre viste det sig, at jeg nok var FOR ambitiøs sammenlignet med selve høsten. MEN nu hvor vi bor har jeg det skønneste store drivhus på 12m2 - JEG ELSKER DET - og jeg er virkelig hardcore hjemme-øko-gartner nu! Squash, aubergine, peberfrugt, tomater, agurker etc. har været igennem mit drivhus - men kærlig og nænsom og tålmodig pleje! Det er virkelig det bedste :-)))) Held og lykke med dit projekt; glæder mig til at du forhåbentlig deler dine resultater med os :-) KH Lilly

    SvarSlett