tirsdag 9. desember 2014

Dukkehus




Da var dukkehuset ferdig pussa opp.
Det gjenstår å sy gardiner, men det kan jeg gjøre seinere.

Det var mer jobb enn jeg trodde. 
Slik så huset ut før jeg begynte. 
På "før-bildet" ser huset i grunnen veldig fint ut, men det var veldig slitt flere steder. 
Det var derfor jeg ville pusse det opp. 

Det var masse måling og utregning, endring av planer med hensyn til hva som egnet seg å bruke , runde hull til stikkontaktene i tapeten - nesten som et vanlig "pusse opp prosjekt" :) 

Jeg hadde jo store planer om å bruke oransje, brun og turkis retro papir som tapet, men det fungerte ikke. Papiret ble ødelagt av limet. Jeg måtte i stedet bruke retro blomstertapeter, og av det har jeg bare pastellfarga.

Minsten liker nok sikkert pastellversjonen best, men jeg synes selv kulhetsfaktoren forsvant litt når jeg endte opp med hvitt, lilla, rosa og turkis...er litt sur på meg selv :) 

Men - jeg beholdt jo det oransje badekaret, så litt retro ble det igjen! 






Alle møblene er også bruktfunn, funnet litt her og der. 
Mange av dem var delvis ødelagt da vi kjøpte dem. 
Et bord mangla bein som jeg måtte lage og lime på. 
Den nederste sofaen mangla også bein. Da brukte jeg noen trekuler og limte dem på. Peisen fikk litt svanemerka maling. Det samme gjorde kjøkkeninredningen og kjøkkenbordet. 

Nå er huset pakka inn i papir - forøvring litt av en jobb det også. Gleder meg til å se ansiktet til minsten når hun åpner gaven på bursdagen nå før jul. 
 

11 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt! Jeg har også et dukkehus stående, som jeg vil sætte i stand - er bare endnu ikke kommet så langt.

    Kh
    Anna

    SvarSlett
  2. Hvor er det blevet fint...

    Jeg er sikker på hun kommer til at elske det!

    SvarSlett
  3. Det ble jo utrolig kult selv om du ikke fikk tapetet du ønsket deg. Ikke et klassisk dukkehus, men skikkelig reto! Heldige unger, altså!

    SvarSlett
  4. Jeg synes tapene dine er retro jeg. Huset ble superfint! Så flinke dere har vært med oppussing av både hus og møbler. Lillefrøkna blir nok superglad! Jeg har også bursdag rett før jul, 5 dager før for å være presis. Det er ikke alltid så lett å ha både bursdag- og julefeiring så tett. Viktig å få en fin bursdagsfeiring, selv om det er travelt før jul.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant, Gro. Det er liksomt ikke et greit tidspunkt å ha bursdag. Alle er så travle når jula nærmer seg, men jeg har bestemt meg for å forsøke å få henne til å føle at det er toppers med bursdag i desember...Jeg får håpe jeg lykkes lenge, i alle fall til hun fyller 18 ;)

      Slett
  5. Så utruleg flott det vart! Synest tapetane var både fine og retro eg...men forstår veldig godt kva du meiner :)
    Du har i allefall gjort ein kjempejobb med å få det i stand! Tenker bursdagsbarnet blir kjempeglad for den gåva der!

    SvarSlett
  6. Det blei kjempefint synes jeg, men jeg liker jo alle retrofarger!
    Du er kjempeflink!

    SvarSlett
  7. Mildt sagt imponert!!! Gøy at du blogger igjen :)

    SvarSlett
  8. Ååå vilket underbart dockhus! Älskar tapeterna :)

    Ha det gott!// Carolina

    SvarSlett
  9. Ej hvor er det smukt!! Anna har desværre aldrig gidet lege med mit gamle dukkehus..

    SvarSlett