onsdag 7. mars 2012

Bokskatter


Var så fornøyd da jeg fant disse to bøkene hos Fretex. 
Hvem elsker vel ikke Lindgrens historier, men jeg synes kanskje  Ilon Wikland ikke har fått nok kreditt for sine utrolig herlige tegninger.
Hun har en veldig sjarmerende strek og har tegna mange av figurene som jeg kjenner så godt fra da jeg var liten. Her kan du lese om Wikland og Her kan dere se noen av tegningene hennes. 

Når jeg kikker i bøkene, tenker jeg med en gang på ei super pute som jeg forelsket meg helt i da jeg så den på bloggen til Grønn for lenge siden. Er den ikke flott? Jeg synes sitatet til Lotta er helt fantastisk: 

"Tenk, for det kan jeg!
I smug!"

Jeg som vokste opp med to storebrødre, har nok alltid vært litt sånn som Lotta; veldig påståelig og vil klare alt raskt. Nå ser jeg at lille bøllefrø er helt lik. 
Med de to eldste trengte vi ikke grind opp trappa for å si det sånn. Nå hører vi bare små tassende føtter, og vips så har hun gått opp hele trappa fra første til andre etasje... 

Tror de yngste i søskenflokken lærer raskere enn de eldste. 
Andre med erfaringer? 
 :)

7 kommentarer:

  1. Astrid Lindgren - elsker hendes bøger, og synes også at jeg kan huske tegneren fra da jeg var barn.
    Jeg er helt sikker på at de yngste lærer meget hurtigere - de har jo alle de ældre søskende at lære det af ;0)

    SvarSlett
  2. VAkre teikningar! Ikkje så lenge sidan eg oppdaga Lotta, som er litt mindre kjend enn Emil og Pippi. Men minst like lesbar!! Klem:)

    SvarSlett
  3. Jeg og Eskil har lest Lotta et par kvelder nå, om da hun flytter fra hjemme :) Ei av mine yndlingsbøker fra barndommen. Tegningene til Wikland er fantastiske, og jeg kjenner de straks igjen når jeg ser de. Barndomsminner :) KLEM.

    SvarSlett
  4. Heelt enig - veldig flotte tegninger, som jeg er veldig glad i:-) Nå er jo bare min andre gutt 7 mnd, men da storebroren var like gammel kunne han både krabbe, sitte, og gå rundt bordet. Kan lillebroren noe av det? Nei:-) Han ligger stille på lekematta si, og er veldig fornøyd når alt er bare rolig:-) Heeelt motsatt av sin storeape. Ops, storebror, mente jeg;-) Hihi.

    Klem

    SvarSlett
  5. Fine bøker! "Jovisst kan Lotta sykle!" var yndlingsfortellinga mi da jeg var lita. :)

    SvarSlett
  6. Så kjempefine bøker, og heldige deg som fant så fine bøker på Fretex! :) Selv er jeg ogsp ganske heldig, skrev nettopp et innlegg selv om gamle retro barnebøker fra 60- og 70-tallet vi var så heldige å få av tanten til min kjære forrige helg :)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Så hyggelig at du har lagt deg som følger hos meg:)

    Legger med som følger hos deg også!!

    Fin blogg du har:) en deilig blanding av hverdagsliv og fine prosjekter:)

    Fin kveld til deg!

    SvarSlett