mandag 13. mai 2013

Piping

Jeg har sydd min første pute med pipingbånd. 
Det var kjempegøy! 
Ikke vanskelig og flott resultat. 
Kan anbefales :)
Alle stoffene har levd et tidligere liv som noe annet.

I lys av tragedien i Bangladesh synes jeg gjenbrukstanken er  blitt enda viktigere.

Den vestlige verdens umettelige behov for billigproduserte klær gagner ikke dem som syr dem eller lever i områder forurenset av tekstilproduksjonen. Før forholdene bedres, bør vi som forbrukere kanskje tenke gjennom om plagget vi kjøper er nødvendig, og om det er mulig å kjøpe det fra produsenter som gir arbeiderne gode arbeidsforhold...

11 kommentarer:

  1. åååå - heter det piping! :-) Det er nok det samme jeg har gjort på den lille penkjolen du så.

    Eller har du snor inne i skråbåndet? Jeg har forsøkt en gang, men hadde ikke helt skjønt hvordan jeg skulle gjøre det. Fikk problemer med hjørnene. Men, nå tror jeg at jeg vet mer, så kan forsøke igjen.

    Fin pute!

    SvarSlett
  2. Båndet kjøpte jeg på Stoff og stil. Det heter pipingbånd :) Det går an å lage det selv også, men jeg tenkte jeg ville først se om jeg fikk til å bruke det.

    SvarSlett
  3. Så fin den ble, og så gøy at du har fått prøvd ut piping, det kan jo brukes til i så mange syprosjekter : ) Det gjør seg med piping/tittebånd rundt kanten, altså! Etter at jeg først "begynte" med det, syr jeg nå alltid tittebånd i kanten, synes det "samler" uttrykket på en enkel og fin måte ;-)

    Ønsker deg en kjempefin dag videre!

    Klem Marthe

    SvarSlett
  4. Flott resultat! Jeg har prøvd litt piping, men rundt pute fikk jeg det ikke helt pent.

    SvarSlett
  5. Pipingbandet ga det vesle ekstra til den fine puta:) Eg har til gode å bruke slikt band.

    SvarSlett
  6. So beautiful i love...daisy j x

    SvarSlett
  7. Det gav ein veldig fin effekt! Har aldri høyrt det namnet på det før - har høyrt bise eller tittekant. Og det har eg brukt fleire gongar. Men det er kanskje noko anna? Ligg det ei snor inni kanskje?
    Kjempefin pute forresten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i pipingbåndet ligger det en snor :)

      Slett
  8. Enig med deg angående higen etter billige klær og arbeiderne i Bangladesh. Jeg prøver å bli flinkere til å investere i kvalitetstøy og er kjempeglad for arvetøy! Puta ble skikkelig fin. Piping gjør så absolutt resultatet enda flottere enn det ellers ville vært. Tror jeg må prøve det en gang, jeg også.

    SvarSlett
  9. Fin kudde och bra sagt! Man tycker vi borde kommit längre i utvecklingen 2013!

    SvarSlett