fredag 7. desember 2012

Kreativitet


Hva er egentlig det å være kreativ? Jeg er ikke helt sikker. I følge Wikipeida er kreativitet : oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. 

Jeg må jo si at jeg sjelden ser bloggere som finner på noe helt nytt. 

Det jeg ser, er noen som er flinkere til raskt å fange opp nye trender fra utlandet, men er de mer kreative enn de som ikke har brukt tid til å finne den nettsiden på nettet og latt seg inspirere? 

Noen ønsker raskere endring, mens andre er mer lojale mot smaken de har. 
Er noe mer rett enn noe annet? 

Noen trives med å kopiere ideer for å lage fine ting. De endrer kanskje noe på mønsterne og fargene, men mye er likt det andre alt har laga før. Jeg har i grunnen til gode å finne en eneste blogger som ikke er slik...
Jeg er selvfølgelig også slik, og det er helt greit.

Hva tenker du om kreativitet? 
Hvem synes du er kreative? 

:)

10 kommentarer:

  1. Jeg vil nærmere sige at det er en definition på kunst...
    Kreativitet er for mig et spørgsmål om at bruge sine evner - Og ja, størstedelen af tingene er kopier eller inspireret af noget andet...
    Men det kræver også noget specielt at finde på noget helt nyt...
    Jeg har selv ofte overvejet det i forhold til de ting jeg laver mest af...
    I løbet af det sidste års tid er der kun 4 ting, som jeg vil sige er lavet af mig selv - og ikke i en eller anden grad er inspireret/kopieret af noget jeg har set andre lave...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du har svart så langt og fyldig, Karen Elisabeth. Det er fint å se hva andre tenker om saken :)

      Slett
  2. Med strikking syns æ d e vanskelig å finne opp kruttet på nytt, alt er på en måte gjort før. Om en har funnet på noe helt selv, men googler en litt etterpå finner en som regel noen som har tenkt i samme retning. Alikevel vil jeg kalle d kreativitet når en mikser og trikser mønster, tegner og regner og minimum bytter farger..
    Jeg kaller d ikke kreativt når man slavisk e helt avhengig av mønster og oppskrift, eller strikker ørten identiske plagg.. Kan være flott håndarbeid, men kreativt e d ikke etter min mening...
    =)

    SvarSlett
  3. Takk til deg også, Anna, for at du svarte så fyldig. Jeg er helt enig med deg også :)

    SvarSlett
  4. Jeg har tenkt litt som deg. Har hatt et par diskusjoner med venner hvor jeg har påpekt at jeg ikke er spesielt kreativ, men god til å kopiere det som allerede finnes. Jeg forandrer jo mye, men selve ideen er ikke min. Da får jeg protester, og de poengterer at ikke alle har ideer om hva som kan gjøres, og at resultatet ofte er ganske annerledes enn utgangspunktet. Jeg er enig med dem om det, men synes ikke det er kreativt. Litt oppfinnsomt er fantasifullt kanskje?

    Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om det, det viktigste er å ha glede av aktiviteten, og om det gleder andre også er det et stort pluss!

    Når det gjelder å beholde eller endre gjør jeg begge deler, men er ikke spesielt interessert i trender eller merker. Kjøper det jeg liker selv, enten det er noe nytt og trendy eller om det er merkeløst eller tradisjonelt. Men, så er ikke jeg noen interiørblogger heller da! :-)))

    I dag får vi besøk av mine tre søstre og to svogere. Vi skal ha familiemiddag, som er julepresangen fra oss i fjor. Det blir andebryst med rotgrønnsaker, potetmos og portvinssaus. Til dessert blir det Panna Cotta. Ikke noe forrett, dessverre. Men de kan få både øl og akevitt, rødvin og cognac eller dessertvin. Om de ønsker kan de få Irish Coffee også, som jeg er ganske flink til å lage. Gleder meg! Ligger på sofaen nå, og tenker på hva som må gjøres. :-) God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du skriver sånt et langt svar, Gro. Ja - jeg tror vi er helt enige :)
      Heldige dere som har et slikt måltid å se frem til - jeg er glad jeg sitter her med scones med nykokt egg på, for ellers hadde jeg blitt sulten! :)

      Slett
  5. Så fin en blog du har, og dejligt forfriskende indlæg om kreativitet.
    Er meget enig med de andre bloggere, der har kommenteret på indlægget. Kreativitet kan godt være at finde på noget nyt. Ofte bliver man inspireret at noget, man har set, man kreerer, og sætter sit eget præg = noget nyt. Det kan være en madopskrift man freestyler i, eller en syopskrift. Det kan være et maleri man har set, som man har lyst til at male i andre farver, eller bare prøver at give sit eget bud på og se hvor langt egene evner rækker. Synes egentlig også kreativitet kan være en at følge en opskrift eller kopiere noget man har set, uden en opskrift. For mig er kreativitet er en måde, hvorpå man bruger sine egne evner aktivt:0)
    Kh. Louise

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Louise, at du også tok deg tid til å svare så fyldig :)

      Slett
  6. Jeg har selv begynt å sy og mange har sagt at jeg er så kreativ. Men jeg synes egentlig ikke at det å bruke et mønster å sy etter det er så veldig kreativ, det viser heller at man er glad i håndarbeid. Det å lage noe eget som ingen andre har lagt før altså å hente inspirasjon fra andre men ikke gjøre mindre endringer det synes jeg er kreativitet og det er også det jeg prøver å gjøre. Men det er også det jeg synes er vanskelig og tar mest tid. Jeg henter mye inspirasjon fra Pinterest men det er ikke ofte at jeg kommer på noe nytt.

    Når det er sagt så synes jeg du har en veldig flotte blogg og jeg elsker de stoffene du bruker!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, inspirasjon må vi ha. Kjempekoselig å høre at du liker bloggen min :)

      Slett