Jeg er hekta på Marimekko og da spesielt "Unikko" blomstene. Dersom man ikke blir i godt humør av å omgi seg meg en slik fargeeksplosjon, så vet ikke jeg!
Jeg er også fasinert av historien til Marimekko. For lenge siden viste de en dokumentar på NRK om firmaet. Jeg mener å huske at når de møtte på dårlige tider så ville lederne ikke "flagge ut" for å få ned produksjonskostnadene, og sjefene ville ikke ta ut lønn....(det kan være jeg husker feil, så bare rett på meg hvis så er :-) og de stod sammen med arbeiderne gjennom den tøffe tiden.
På tur rundt i huset hos oss er der en GOD del Marimekko produkter. Her er et LITE utvalg.
Kjøkkenhåndklær (brukes også som duker), gryteklut (mitt første Marimekko kjøp), metallbokser og liten matpose/fruktpose kjøpt av finsk dame som selger dem på Etsy og plastglass - kjøpt før jeg ble helt "antiplast".
Ringpermer til noen av mønstrene mine.
Minien her skal tidlig lære å like god design :-) Hjemmesydd Marimekkohjerte til vogna.
Barnetallerken.
Hjemmesydd dynetrekk til vogndyna.
LITT HISTORIKK (fra Wikipedia)
"Marimekko was founded in 1951 by Viljo and Armi Ratia. Armi asked some artist friends to apply their graphic designs to textiles. In order to show how the fabric could be used, the company then designed and sold a line of simple dresses using their fabric. It came as an early recognition of fashion as an industrial art and of Marimekko's role in the process when Finland's leading industrial designer Timo Sarpaneva invited the company to present a fashion show (albeit canceled at short notice) at the 1957 Triennale in Milan. The garments were eventually showcased in the nearby Rinascente upscale department store under its then store display manager Giorgio Armani.
Marimekko was made famous in the United States by Jacqueline Kennedy, who bought eight Marimekko dresses which she wore throughout the 1960 US Presidential campaign.
In 1985, the company was sold to Amer-yhtymä. In the beginning of the 1990s, Marimekko was in a bad financial condition and was considered ready for bankruptcy. It was then bought from Amer by Kirsti Paakkanen, who introduced new business methods in the company and is generally seen as having saved Marimekko.
Later on the 90's Marimekko achieved publicity in the hit series Sex and the City. The fictional main character of the series, sex-and-relationship columnist Carrie Bradshaw, wore a Marimekko bikini on the season 2 and later on, a Marimekko dress. On the fifth season the series also introduced tablecloths with Marimekko prints."