torsdag 27. september 2018

Medisinplanter i Norge


Kanskje jeg i gamle dager hadde blitt anklaga for å være heks  - ei slik dame de brant på bålet fordi hun hadde kunnskap om medisinplanter?

Det å finne planter og annet i naturen som kan brukes, er veldig gøy.

Denne kjempespennede boka fikk jeg kjøpt på salg.
Ufattelig flott og grundig bok av en kapasitet på området.

Når jeg er i skog og mark, har det å vite mer om det som vokser gitt en ny dimensjon til turene.
Jeg plukker ivrig rundt om, og synes det er kjempegøy å vite om spiselig ting.

I denne boka kan jeg finne mer ut hvilke planter som kan brukes som medisin.

Jeg har for eksempel funnet interessant ting om en plante som i alle år har vokst i hagen på hytta. Jeg har vurdert om jeg skal rive den bort, men nå vet jeg at den heter rosenrot og at den er en spennende medisinplante. 

Den hevdes å hjelpe kroppen til å takle påkjenninger i form av fysisk og psykisk stress. Planteekstraktet tillegges også en rekke andre gode egenskaper som bedring av hukommelse og antidepressiv effekt. Planten skal normalisere blodtrykk, blodsukkernivå og kolesterolnivåer, og inneholde antioksidanter som kan virke kreftforebyggende. 
I tillegg skal rosenrot bedre seksualfunksjonen...

Ikke småtteri :-) 

Det er mange andre vanlige planter du også kan lese om i boka.
Anbefales! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar