fredag 12. februar 2016

Batikk, naturlig farging og gjenbruk


Farging av stoff. 
Batikk. 
Kan bli smart gjenbruk av tekstiler som har gulnet, fått flekker eller hvite laken som ingen lengre bruker. 
("Alle" bruker jo strekk-laken.) 

Jeg har funnet noen biter ferdig farga.  
Er ganske fascinert av de ulike mønstrene man kan lage.
Kjedelig stoff, blir morsomt og lekent. 
Har sydd noen småting. 
Flere ulike kommer. 
Her: Stor pung og middels toalettveske.
Veldig kjekke små syprosjekter.



 Noe som jeg har tenkt å prøve ut er å farge klær med naturlig farge, fra mat.

Det er jo slik at vi faktisk kan bruke all mat vi er redd for at skal lage merke på klærne. 

Her en liste jeg har funnet på nettet:
1. Plommeskinn: rosa farge
2. Gurkemeie: sterk gul farge
3. Spinat: grønn farge
4. Rødbeter: rødlilla farge
5. Kaffe, te eller skall fra gul løk: brun farge

Se mer her: Skikkelig gøyalt og fint å vite at man farger med noe som ikke inneholder uheldige stoffer.  



2 kommentarer:

  1. Koselig med batikk, minner meg om 70-talet då vi farga ein del batikk. Huskar vi heldt til på kjøkkenet heime, hadde gummistrikk på stoffet farga i ein vaskebalje:) Fine stoff og fine ting du har laga. Har faktisk liggande ein bit lignande det lilla. Spennande med naturfarging. På 70-talet farga vi mykje men då mmed slike ferdige fargekapslar og med blanda resultat! Naturfarging har eg aldri prøvd.

    SvarSlett
  2. Heisan
    Så fine ting! Jeg simpelthen elsker batikk og har tenkt mange ganger at jeg skulle ha prøvd meg på det. Til nå har det blitt med tanken. Skulle gjerne hatt sommerlige batikkskjørt osv. Tusen takk for koselig hilsen på bloggen. Det blir ikke så ofte det blogges lengre for min del, men jeg klarer ikke sette punktum heller. Gode februardager til deg! Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett