torsdag 27. februar 2014

Pickles enkel vest




 Da vi var på tur til New York i sommer, snuste jeg opp noen håndarbeidsbutikker. 
Jeg var innom denne koselige butikken som har en blogg jeg har fulgt en stund
De hadde en masse fint.

Jeg snubla også over en liten butikk som bare solgte garn. 
Der kjøpte jeg en bunt med dette nydelige garnet i 75 % merinoull, 15 % silke og 10 % kasmirull. 
I butikken hadde de utstilt et nydelig barneteppe strikka i de herligste farger av dette garnet. 
I og med at jeg bare kjøpte en bunt, ble det til at jeg nå har strikka favorittvesten min - enkel vest fra Picles. 

Skulle gjerne hatt en slik en i stor størrelse til meg selv også, men tatt i betraktning at jeg har en halvferdig Skappelen-genser som ligger og tar opp plass OG gir meg dårlig samvittighet, så har jeg lova meg selv at jeg ikke skal kjøpe mer garn med det første :) 

 Fra nå av skal jeg også prøve å kjøpe garn der jeg er sikker på at mulesing ikke har forekommet, gjerne fairtrade garn og  økologisk garn.

Mulesing er kirurgisk fjerning av hudstykker rundt sauens haleparti. Inngrepet blir foretatt uten bedøvelse og er veldig smertefullt. Mulesing er vanlig praksis i Australia, og ull derifra brukes i klær og garn som selges over hele verden.
 


11 kommentarer:

  1. Ih en lækker vest!
    Skøn farve og mønster!

    Camilla

    SvarSlett
  2. hvor er den kær. ville ønske jeg ku strikke (eller havde tålmodigheden til det) :)

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Det er en form for dyremishandling. Etter at du spurte har jeg skrevet det inn i innlegget :)

      Slett
  4. Hvor er den fin den lille vest - og så sød med æbleknapperne :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlett
  5. Den modellen er berre så fin! Forstår godt at det er favoritten:)
    Mulesing var nytt for meg - godt med alt vi får vite om! Såg reportasjen om angorakaninene som vart nappa uten bedøvelse og synest det var heilt grusomt å sjå!! Tårene trilla på meg - eg får vondt langt inn i sjela av å sjå slikt! Stakkars forsvarslause dyr som må lide for oss menneske....har nesten ikkje ord.....Huff.

    SvarSlett
  6. Nøj hvor er den lææææækker. Lige min stil

    SvarSlett
  7. Elsker de vestene, og det garnet var jo bare superfint!
    Ante ikke noe om mulesing, takk for info:)

    SvarSlett
  8. Så fin, og for en utrolig herlig farge!

    SvarSlett
  9. Så fin vest! Jeg elsker også det mønsteret.
    Jeg har også tenkt å skrive et innlegg om mulesing engang, mange som ikke vet om det!

    Forresten har jeg en sånn derre award til deg, inne på uteliv-bloggen min! Ta den hvis du vil, er i alla fall fortjent!

    SvarSlett