onsdag 13. mars 2013

Ubrukte...

Dynetrekk som jeg har fått av bestemora mi. 
De er nok sikkert fra 70-tallet. 
De er vaska mange ganger, og jeg husker hvor utrolig deilig det var å sove i dem da jeg som lita var med besteforeldrene mine på hytta. 
Stoffet var tynt, og bomullen lett.. 


Plutselig her en dag kom jeg over de samme dynetrekkene på en bruktbutikk, helt UBRUKTE og stive etter å ha ligget i pose i flere tiår...
Utrolig flaks! Nå har jeg fire stykker :)
De siste skal ikke saksa få røre, men vi  skal bruke dem som dynetrekk :) 


Jeg vil vaske dem noen ganger før bruk for å få vekk alle kjemikaliene som er i tekstiler når de er nye. Jeg vasker alltid nye klær o.l. Det gjorde jeg ikke før, for jeg ante ikke at det kunne være farlige stoffer i dem.

 Visste du at for eksempel formaldehyd brukes som antikrøllmiddel for å holde stoffene fine og "strøkne" lenge? Det kan gi sterk kontaktallergi. Regelverket i dag krever at tekstiler ikke inneholder mer enn små mengder formaldehyd, men det er altså lovlig... 
Her kan du lese litt om det hvis du er nysgjerrig :)

Jeg selger jo retrostoffer via nettbutikken i margen, og av og til går epostene jeg får fra kjøpere rett i "søppelpost-kurven". 
Vil bare tipse dere om at dere må merke meldingene med f.eks. "retrostoffer", for umerka meldinger åpner jeg ikke...

11 kommentarer:

  1. Å heldige du, de var helt nydelige!

    SvarSlett
  2. Wow! For et funn.
    Jeg har selv et dynetrekk i blå og lilla nyanser som er helt likt.
    Og det er så mykt og godt! I love it.
    Ha en herlig dag.
    M

    SvarSlett
  3. Hvor er de skønne - jeg kan godt forstå, at du ikke vil klippe i dem. Herlige forårsfarver...

    SvarSlett
  4. Heldigen du!
    De var superfine!

    Kos deg i grønne sengeklær!!

    SvarSlett
  5. Sikke et kup!

    Jeg tror godt jeg ville kunne have svært ved at komme ud af sengen, hvis det var mig der havde så lækkert sengetøj på

    SvarSlett
  6. Tror nok jeg har vært borti noe liknende sengetøy i sin tid, ja. Dette gir absolutt gjenkjennelsesfølelse. Og det tynne, lette stoffet som er mykt og deilig å sove i :)

    SvarSlett
  7. And so pretty for spring as well!!!

    SvarSlett
  8. Wow kor heldig du var! Nyydelige dynetrekk! Forstår godt at du ikkje vil klippe i dei, alt for fine til det:) Lurt å vaske nokre gongar - har lagt merke til at det er ei veldig spesiell lukt av nye tekstilar frå 70-talet.
    Sikkert ein god del kjemikalier i fargestoffa ja.....

    SvarSlett
  9. Oioi, så lekre dei var! Det må jo vere drømmen å finne noko slikt:)

    SvarSlett
  10. Wow, dei var heilt nydelege! Sikker lurt å vaske dei før bruk ja. Eg vaskar alt før bruk fordi eg har to allergiungar, men sikker lurt å gjera det uansett:-)

    SvarSlett
  11. Så artige dynetrekk!!! Disse stammer nok fra 70-tallet vil jeg tru ja!

    SvarSlett