søndag 24. juni 2012

Bluse til mor og ny hobby?


En liten bluse til mor i huset er sydd etter mønsteret jeg laga her
Stoffet var tidligere ytterstoffet til soveputer på hytta. 
Jeg spretta opp de 30 år gamle putene og kasta fyllet. Det var på tide med nye puter, men stoffet var altfor fint til å kastes. Det er utrolig mykt og herlig mot huden. 
Litt psykedelisk mønster, men jeg liker det.

I farta :) 

I regneværet som ikke ser ut til å stoppe med det første, har jeg funnet en ny hobby: litt slektsgranskning. 
Jeg hørte om noen sider på nettet der man kan skrive inn navnet til f.eks. sine beste-og oldeforeldre, og vips finne ut litt av hvert. 
Jeg har ikke kommet så langt tilbake, men synes det er spennende å lære litt mer om mine forfedre. For eksempel at den ene oldemoren min var hele 48 år da min bestemor ble født. 
Jeg har også funnet ut at en tippoldemor ble enke med barn og gård i ung alder. Så gifta hun seg på nytt og fikk min oldefar og tvillinger som bare levde i et år...

Nettsiden jeg har brukt er denne. Her ligger det folketellinger fra 1865 og 1910 som man kan lese flere ting ut av. I tillegg ligger avfotograferte gamle kirkebøker. Der kan man lese snirklete gammel skrift og finne ut når noen gifta seg, fikk barn, døde osv. 

12 kommentarer:

  1. Hvor er den fin, den bluse... Og spændende med slægtsforskningen :)

    SvarSlett
  2. Den blusen ser utrolig komfortabel ut, kule gla'farger. Og nå skal jeg trykke på linken du la ut, spennende.

    SvarSlett
  3. Det er da noget fedt stof du har fundet.. super skøn bluse...

    SvarSlett
  4. Stilig bluse du har laget! HElt enig i at stoffet avr alt for kult til at man kan la det gå til spille!

    SvarSlett
  5. Ih hvor er den fin den bluse - du er bare så god. Spændende at du er begyndt at slægtsforske - min mor er præcis begyndt og jeg synes det er så spændende hvad hun opdager om familien.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
  6. Stilig bluse! Slektsgransking er spanande:) Faren min har gjort det litt, trur han fann ut at me stamma frå Harald Hårfagre, men det er det visst mange som gjer..;) Og tipp*9-oldemora mi var systera til Petter Dass;) Du må seia om du finn ut meir!

    SvarSlett
  7. Så stilig !
    Likte både den blå og rosa/oransje.
    Jeg vil også prøve ;)
    Slektgransking - så gøy !

    Ha en fin uke !

    SvarSlett
  8. Heisan
    Herlig topp! Jeg elsker både fargene og mønsteret, du er så flink!
    Slektsforskning er spennende. Driver ikke med det selv, men har en svigerfar som er kjempeivrig og har funnet langt tilbake i slekta både på mannen mins og min side. Han har samlet alt i bøker med bilder osv. en fin ting til de kommende slekter.
    Lykke til videre med granskingen!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  9. Hejsa! Har lige fundet din blog og hvor er den bare fin - er vild med de ting du laver. En faldet over den skjorte du har lavet af cirkus stof - er stoffet retro eller nyt? - synes det er virkeligt flot!!!! Charlotte

    SvarSlett
  10. Øjjj en fin bluse, jeg er forelsket!

    SvarSlett