tirsdag 3. mai 2016

Kashmir


Svingte innom en bruktbutikk på vei hjem fra jobb. 
Dersom jeg skal holde meg selv og tre barn med brukte klær, krever det at jeg ser innom med jevne mellomrom siden det ikke er lett å finne noe akkurat når man trenger det. 
Må tenke litt framover.

Denne gangen fant jeg noe til meg selv.
Helt vidunderlig kvalitet - en cardigan i 100 % tykk og god kashmir ull. Jeg har aldri eid noe i en slik fantastisk ullkvalitet. 
Har kjøpt kashmir før, men denne var helt skjønn. 

Kashmir er et av de mest miljøvennlige tekstiler du kan bruke, i tillegg til at det har helt fantastiske kvaliteter.
Gikk med denne jakka i forrige uke da det plutselig ble så kaldt her i sør. 

Utrolig god og varm og ut fra merket å dømme er den nok noen tiår gammel, men ingen nupper. 
Det er forskjellen på en topp i god kvalitet. 
Mange ullprodukter og blandingsprodukter nupper veldig, og man får mindre lyst til å bruke dem. 






Fargen er litt vanskelig å få frem på bildet. Ikke så rød, mørkere og mer brun.


Vi har i tillegg kjøpt en gammel gyngestol på loppis.
Å sitte i denne er som å flyte på skyer. 
Det er ganske stor forskjell på gyngestoler. 
Denne var diger, og veldig god å sitte i.
Ungene sloss om den de første dagene. 
Nå har mor overtatt ;) 



Det jeg reagerte på da jeg leste Mummihistorien om Knøttet, var at der flere steder nevnes "homser". 

Har googlet litt på nettet og funnet ut at andre også har lurt på dette, uten at jeg har funnet noe entydig svar. 
Er i alle fall sikker på at det ikke er ment på en slem måte.

Fant ut at Tove Jansson levde mye av sitt liv sammen med en kvinne, og at hun var åpen på at hun forelsket seg i både menn og kvinner.
Tøff dame som stod frem med dette. 


Historien er veldig gammel - helt fra 1950-tallet.

Nå tror jeg at jeg vil kose meg med en god kopp te og et par kjeks samt "Nytt liv i East End"- elsker britiske TV serier. Fikk ikke sett den i går, men den ligger ute på nettsidene til NRK. 




2 kommentarer:

  1. Herlig jakke i nydelig farge:) Sikkert god og varm også. Hadde nok blitt for varm til meg sidan termostaten min er i ulage endå (på 10.året no...sukk...er såååå lei! Flott gyngestol med flott dame i:) Ser veldig deilig og avslappande ut.
    Morsomt med homsane ja. Tøff dame det...forut for si tid.
    Ønsker deg fine maidagar:) Klem.

    SvarSlett
  2. Sikke en vidunderlig cardigan - tillykke med fundet! Ja, god kvalitet holder i mange, mange år :-) Og sikke en skøn gyngestol!
    Tak for info ang. Mumi etc. Jeg tror, jeg skal have nærlæst den danske version, som naturligvis står ovre i bogreolen ;-)
    Uuuuh ja, britiske tv-serier er bedst! Hahaha! Jeg er især vild med britiske krimier :-D KH Lilly

    SvarSlett