onsdag 4. desember 2013

Kjøkkenpakke til jul


Jeg har en god stund samlet en fin lekepakke til minsten som hun skal få til jul. 


På bildet over er den lille tekanna den eneste tingen som er produsert som barneleke. 

De andre tingene er jo "vanlige" kjøkkenredskaper som kan brukes til ordentlig matlaging. 
Det er jo fint når barnet har vokst fra leken. 
Greit at det ikke er noe plastdritt som blir kasta etterpå. 

Ting i rustfritt stål er skikkelig holdbare: Små eggeglass, et lite målebeger og en smørsmelter(stekepanne for barnet). Noen små kakeformer i aluminium. I tillegg en liten teakbolle og to treredskaper i liten størrelse. 

Alt er kjøpt for noen kroner på loppis og i bruktbutikker. 

De små glassene med rødrutete lokk er knøttsmå syltetøyglass som jeg har tatt vare på etter at de er blitt tomme. 
Den lille melkekartongen stammer fra flyturen vår til New York i sommer. 
Nå er den for lengst vaska og fin til barnelek. 

I tillegg til å kjøpe ting, har jeg sydd fire små "teposer" med lavendel som minien kan bruke når hun har "teselskap" og to små grytekluter som kan brukes når hun skal ta i "varme" gryter på lekekjøkkenet. 

Det røde stoffet er en retro bit jeg fikk kjøpt i Danmark. 
Liker så godt blomstene for de minner litt om 
blomstene som var på melkekartongene før :) 

Hjemmesydde teposer med lavendel i. 
Enkelt syprosjekt :)

11 kommentarer:

  1. Så mykje fint kjøkenutstyr til mini! Og så lurt å sy te-posar med lavendel:) Flott med varige ting som ikkje går i søpla eller vert øydelagt i leik! Har enno min leikekomfyr frå 60-talet som eg leika masse med!
    "Mjelkekartongstoffet" var berre råfint!!
    Ha ein fin dag i snøstormen! Her er også meldingane dårlege....

    SvarSlett
  2. Kjenner at jeg gleder meg med henne. Blir mye å kose seg med i romjulen!

    SvarSlett
  3. Hvor er du god! Det er jo genialt med de teposer - det bliver jeg da nødt til at prøve til Carla:-) Det er virkelig en fin samling du har og jeg er sikker på at gaven bliver et hit.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
  4. Fantastisk søde ting du har fundet - og allerbedst når man kan finde det brugt til få penge :) Sødt også at den røde farve går igen. Er før stødt på lignende tebreve, men tænker da nu at jeg skal få gjort det - som du siger er det jo ikke verdens mest tidskrævende projekt :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlett
  5. Åh, det blir jo et fantastisk kjøkkensett:)
    Tenker hun blir glad for det.

    SvarSlett
  6. sikke et fantastisk sæt :) Heldige hende :)

    SvarSlett
  7. Fine og holdbare ting du hadde funne. Det vert nok mykje kokkelering framover:)

    SvarSlett
  8. Du er genial, flink og veldig gjennomtenkt - fantastisk gave!!!!!!!!

    SvarSlett
  9. Dette blir stas! Jeg har ei lita bestemorjente som foreløpig er bare ett år, men denne idéen tar jeg sannelig vare på.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  10. Veldig fint! Jeg har surfet litt rundt på bloggen din og du har så mye gøy :-D Jeg elsket å leke cafe og kjøkken da jeg var liten og har fremdeles en ganske stor samling med mini porselensservise. Herlig med ordentlig utstyr og ikke bare masse plastikk... Liker også veldig godt teposene dine! De er jo dekorative duftposer på kjøkkenet! Hvordan sydde du "lappen" på teposen?

    Jeg er sikker på at denne gaven vil falle i smak!! Ønsker deg en fin førjulstid :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempekoselig å høre :) Jeg sydde bare tre av sidene sammen rette mot rette på to firkanta biter med stoff. Så vrengte jeg rettsida ut, putta inn en tråd i den ene siden som var åpen, strøk "lappen" flat og sydde på nytt rundt alle fire sidene :)

      Slett