søndag 6. oktober 2013

Oppfordring


Bloggen min er til vanlig en hobbyblogg, men av og til synes jeg det er fint å kunne bruke den til noe annet også.  
I 1975 kom der en lov som gir leger reservasjonsrett mot å utføre abort her i Norge. 
Dette synes jeg er en helt riktig lov. 

Men nå har den nye regjeringen planer om å få gjennom et forslag der fastleger skal ha rett til å ikke henvise videre kvinner som ønsker blant annet abort eller assistert befruktning. 

Jeg synes dette blir feil. Noen steder er der ikke mange fastleger å velge mellom, og det er ikke sikkert at den fastlegen du ønsker å gå til har ledig plass på pasientlista si. For unge jenter på et lite sted blir det en ekstra belastnig å få hjelp. De er den svake parten her, ikke fastlegene som skal henvise videre. 

Bloggeren Sussanne Kaluza har sendt ut en oppfordring. Hun ønsker at vi skal fortelle de som er valgt inn på Stortinget at vi ikke er enige i det nye forslaget. 

Hun har skrevet et brev man kan kopiere og sende til alle representantene dersom man ikke ønsker å skrive sitt eget brev. 

Hun har også laget en liste med alle e-postadressene som du enkelt kan kopiere og lime inn i adressefeltet på eposten din. 
Det tok meg noen få minutter å sende til alle stortingsrepresentantene. 

Jeg håper forslaget blir nedstemt. 
Her kan du lese Susannes blogginnlegg med informasjonen du trenger. 

11 kommentarer:

  1. Helt enig! Skal se på det i kveld. Ligger i senga nå. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ordna det nå. Alt tar litt lang tid med meg, men så lenge det blir gjort.... :-)

      Slett
  2. Høres jo fullstendig riv, ruskende galt ut, spør du meg! Som om man ikke allerede er i en vanskelig situasjon når man først går til det skritt og ber om å bli henvist videre - både når det gjelder abort og assistert befruktning...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, begge deler blir jo helt feil. Godt å høre at flere reagerer :)

      Slett
  3. Dette er jo å bli sett tilbake i tid:( Det er like gale som (om ikkje verre) at prestar kan nekte å vie skilte pga sin overbevisning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er helt enig med deg i det også :)

      Slett
  4. Hvor lyder det bare langt ude! Håber virkelig at politikerne kan råbes op og ikke får gennemført det forslag, for det er da virkeligt dumt, hvis jeg forstår det rigtigt :(

    Kh. Mirjam

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper vi kan påvirke våre norske politikere slik at forslaget ikke blir vedtatt. Det blir et tilbakeskritt, helt klart, hvis ikke ....

      Slett
  5. Jeg er fuldtsændig enig med dig. Det er da virkelig et tilbageskridt hvis det bliver gennemført. Sikke da en tankegang.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
  6. Ja, takk for at du deler mitt synspunkt. Håper vi kan påvirke politikerne :)

    SvarSlett