fredag 1. august 2014

Vi er på salg...


Fin? 


Ble den finere nå?
;) 




Siden jeg var liten på 1970-tallet, er nye klær og sko bare blitt blilligere og billigere. 
Butikkene har salg året rundt, mer eller mindre.

Dette innlegget er ment som en liten oppfordring til dere som leser om å holde litt igjen, og ikke kjøpe så mange nye tekstiler, bare fordi dere kan...

Jeg har tidligere skrevet om tekstilindustriens mange uheldige sider her

Så ofte som mulig, kjøper jeg brukte barne-og voksenklær. 
Det betyr at jeg må tenke litt annerledes enn før: 
Jeg må tenke lengre frem, og gjerne kjøpe ting som ikke passer barna før om en stund når jeg kommer over noe fint.

I sommer var jeg i Gøteborg. 
Tidligere når jeg har vært der, har jeg løpt i alle de vanlige kjedebutikkene. 
Gørr kjedelig og ikke aktuelt nå lengre…

Denne gangen var det bare bruktbutikker som frista.
Jeg fikk hjelp av en hyggelig svensk gutt til å lage et "kart" over bruktbutikker, og så var det bare å vandre i vei. 
Jeg var i bruktklær-himmelen!  
Ikke et eneste nytt plagg ble med hjem.

Se på alle de fine klærne til barna over. 
Her var det noe for enhver smak - også for de som ønsker å kle de små i dyre merkeklær. Jeg fikk for eksempel skjorta fra Ralph Lauren og piquet skjorte fra Burberry til bare noen tiere per stykke.

Enda gøyere var T-skjorta med Gangnam-style sangeren. Den falt i smak hos mellomstemann! 
Treningsjakke og collegegenser kommer også til å bli brukt flittig til høsten. 




Men - av og til handler jo også jeg nye klær. Da prøver jeg å se etter økologisk bomull.

Billige kjedebutikker er ikke verre enn de dyre butikkene som selger "merkeklær". De er like "skitne" med tanke på forurensing, og arbeiderne som syr dyre klær er de samme som syr billige klær. 
Det er sånn det fungerer: 
Tekstilfabrikker får inn ordre fra en haug med ulike merker i løpet av et år, og samme arbeidere syr billige og dyre klær. 

Nå er riktignok lappen på bildet over ikke noe bevis på at all bomull i denne genseren er økologisk. Det kan være at bare en liten del er det. Som forbruker har vi ikke noe krav på å få vite hvor stor del av plagget som er økologisk. Det synes jeg er uheldig, men jeg tenker at jeg sender et signal til butikken når jeg ut av alle de varene de selger, velger et produkt merka med økologisk bomull. Jeg prøver også å spørre hver gang jeg er i klesbutikk om de har klær laga av økologisk bomull. Når jeg er inne på nettbutikker, bruker jeg også så ofte som mulig søkeord "økologisk". 
Tenker at da vil de som jobber i butikkene, huske at noen kunder faktisk etterspør slike klær. Kanskje de så vil si det videre oppover i systemet. Innbiller meg også at høyfrekvente søkeord blir lagra i nettbutikkene. 
(Dette er bare min teori ;)

Denne fine genseren med Mummi-motiv, kjøpte jeg i sommer på Lindex. Den kosta opprinnelig 180 kroner, og var satt ned til halv pris. 10% av prisen doneres til Unicef. Genseren er en del av en kolleksjon til minne om at Tove Jansson - hun som skrev bøkene om Mummitrollet, hadde vært 100 år i år. 




 Jeg har også handla meg nye, svenske vintersko i nettbutikken til Ellos - de er uten PVC og krom, og læret kommer fra Sverige.  Disse skoene sies å ha liten negativ påvirkning på mijøet, og de er merka som økologiske sko. 


Jeg kjøpte like godt med et par (altfor) store sko til minste mini også. 
Stilen er såpass enkel at jeg tenker de vil være like fine i mange år.
(Skoene kjøpte jeg før sommerferien, for da selges jo vintervarene ut med høyest rabatt.)

Skal du handle på salg i augsut, og er du opptatt av å tenke på miljøet når du gjør det? 

14 kommentarer:

  1. Ja, jeg tror vi har en del til felles på dette området:) Vi kjøper også sko ffra Kavat til store og små i familien og er veldig glad for det. De varer lenge og kan gå i arv. Vi handler mye brukt, og jeg passer også på å kjøpe økologisk bomull. Jeg tenker at det gir et signal om at det er en etterspørsel etter noe annet. Jeg prøver å se på kvaliteten på klærna fremfor merke og er (i følge mannen) helt nerdete på hvordan klærne er sydd, jeg sjekker alltid sømmene før jeg kjøper noe:) Vi spiser også så godt som mulig alt økologisk, og handler fast alle varene våre på en øko matbutikk her i Ålesund. Jaja, det var det, jeg tenker at alle monner drar...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Silje. Så koselig at du skriver hvordan du og din familie tenker om saken. Takk for at du svarte så langt, kjempefint å lese :)

      Slett
  2. Skal vel ikkje skryte av at eg har vore så flink til å tenke miljø når eg kjøper nytt, men eg prøver å spør meg sjølv om eg verkeleg treng dette når eg er på salg. Ofte er svaret nei og då let eg vere og kjøper ikkje berre fordi det er billig. Kom heim frå ferietur i Sverige i går og bilen full av stoff og tekstilar kjøpt på loppis! Er så fornøgd med mange av mine funn og så fornøgd med at eg nesten ikkje kjøpte nye ting sjølv om butikkane bugna av kle og varer på salg til kjempelave prisar! Mykje meir spennande med loppis enn med kjøpesenter!!! Måtte kjøpe meg litt sommarkle for eg hadde med meg alt for lite og veret var aldeles strålande! Så regnjakka, fleecejakka og langbuksa fekk ligge i kofferten heile veka:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Alva. Jeg synes du er veldig flink til å ta vare på gamle tekstiler og trylle dem om til noe fint. Jeg gleder meg masse til å se funnene dine. Det ble ikke noen fine retrofunn i Sverige på meg :)

      Slett
  3. Det er et veldig viktig tema du tar opp her! Av å til er ting så billige at jeg blir kvalm av å tenke på hvordan de er blitt til, og hvorfor disse billige plaggene er havnet i dette rike landet vårt!
    Så bra at du skriver om dette! Stå på!
    God augusthelg til deg :)

    SvarSlett
  4. Veldig bra, Elisabeth! Beundringsverdig og flott! Jeg er jo hakket mer kjøpegal enn deg, men prøver å handle lurt/ økologisk. Ja, tenk, klær har vel bare billigere de siste 20-30 årene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle monner drar, Pia. Og - jeg har vel egentlig nettopp "sett lyset" selv. Var ikke like flink før :)

      Slett
  5. Hvilke finde ting du har fundet! Jeg er jo selv stor fan af genbrug, men må indrømme at jeg også køber masser af nyt (især tyg/stof). Men til gengæld er jeg ikke typen der bare kasserer klæder/tøj bare fordi det er last season - jeg har kjoler (som jeg stadig anvender) som jeg købte for 17-18 år siden. Min Carla arver tøj fra sine kusiner og min brors søn arver min søns tøj - på den måde bliver tøjet brugt til det ikke kan mere og man slipper at købe nyt - det synes jeg er dejligt.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser jo at du er flink til å ha fokus på gjenbruk i bloggen din. Veldig bra :)

      Slett
  6. Hvilket skønt indlæg!!! Og jeg er sen til at kommentere, men better late than never ;-) Jeg deler din tankegang og adfærd som forbruger 100% (men det ved du jo allerede)!!! Heldigvis er jeg gift med en skotte, der også tænker lige sådan - sådan var vi også, da vi traf hinanden helt tilbage i 1999. Igennem årene har vi besøgt genbrugsbutik efter genbrugsbutik i Skotland og Danmark og andre steder, når vi har været ude at rejse....vi har altid elsket det! Ud over at det er bedre for miljøet, så synes jeg også, at det er skønt, at man kan finde mange unikke ting (problemet er så bare, at man ikke altid kan vælge med hensyn til størrelsen!! Ærgerligt at finde en 'guldklump' der fx er for lille!). Jeg HADER at shoppe i kædebutikkerne; og jeg finder sjældent noget, jeg kan lide der...faktisk køber jeg meget meget meget lidt nyt tøj. Mange af mine jakker er genbrugsjakker som jeg har købt eller fået for mellem 15 og 20 år siden. Jeg synes fortsat, at de er fine og jeg kan lide dem - uanset om de er moderne eller ej ;-) Det er ikke vigtigt for mig. Jeg vil hellere gå i (gamle) klæder, som JEG kan lide, end i klæder som andre har dikteret er 'trendy' eller 'in'!

    Og ligesom dig prøver jeg altid at finde en økologisk variant - jeg håber også inderligt, at når jeg bliver ved med at spørge, ja, så må butiksindehaveren da fatte, at der ER et marked og folk der køber det. I forgårs spurgte jeg chefen i den lokale Rema efter øko-hvidløg...sidste gang var det økologiske falafler. Han lytter, men kan ikke love noget - til gengæld ROSER jeg ham, når de får nye øko-varer til sortimentet :-) Og kassedamen prikker mig ofte på skulderen og fortæller om gode øko-tilbud, fordi hun kan huske mig som 'øko-damen' - det er en kompliment ;-) HA HA!

    De svenske støvler ser SÅ fine ud - tror lige jeg skal Google dem! (Hvis bare de har dem til mine store fødder)! Kram til dig - øko-soulmate <3

    SvarSlett
    Svar
    1. PS. Jeg tænker også, at grunden til at alt sælges SÅ billigt nutildags er: billilg ('slave')arbejde i seatshops ovre i Asien. Noget vi så vidt muligt boycotter, hvor muligt. Og kvaliteten er bare ikke specielt god nu om stunder - i alle fald ikke med tanke på den fine GAMLE klæder man fx genbruger. De holder år efter år efter år....du ved uden tvivl, hvad jeg mener ;-)

      Slett
    2. Så gøy å lese din hyggelige kommentar, Lilly. Ja, vi er sanne "øko-soulmate" :)

      Slett
    3. Åh, der skulle have stået sweatshops - gik lidt hurtigt...

      Slett