fredag 8. mars 2013

Lappeteppe


Sånn - nå er lappeteppet ferdig montert. 
Jeg fora det med platevatt, og til baksida har jeg brukt et supermykt flanellstoff som har levd et tidligere liv som laken. Det er lyseblått og har nesten samme mønster som disse
Er veldig fornøyd. 

Da minste mini bare var noen uker, fikk hun et voldsomt utslett. Vi måtte slutte med ull mot huden, så ullteppet jeg hadde strevd med å få ferdig til fødselen ble lagt bort. I stedet sydde jeg et slikt teppe, bare mindre. Det bruker vi enda hver dag i senga hennes. Det har flanellstoff på baksiden som jeg fikk av min snille bestemor. 

Da jeg var liten og overnattet hos henne, brukte hun ofte flanell. Hun var så glad i det...

Snart fyller min bestemor 97 år. 
Rart å tenkte på alt hun har opplevd i livet sitt, blant annet alle endringene når det gjelder kvinners stilling i landet vårt.
Hun var nok motstander av mye av utviklingen. 
Gjennom hele sitt liv har hun for eksempel så godt som aldri brukt bukser. En kvinnes hovedoppgave var å bli gift, få barn og stelle for familien.

Jeg er veldig glad i min bestemor, men vi har veldig ulikt syn på  slike ting. 

Gratulerer med dagen i dag, alle kvinner. 
Jeg synes vi har langt igjen, selv om mye har bedret seg!  
:) 
Mellomste hjalp med å holde teppet opp for fotografen. 
Det er kjekt med litt hjelp :)

14 kommentarer:

  1. Hvor er det bare skønt - lige mine farver! :-)

    Kh
    Anna

    SvarSlett
  2. Teppet vart kjempefint! Herlig glade fargar - Nydelig mot knallblå himmel og rød takstein(reknar med det ikkje er tilfeldig;) )
    Fin fin helg til deg:))

    SvarSlett
  3. Fine farger - et teppe til å bli glad i :) Gratulerer med dagen til deg også!

    SvarSlett
  4. Loooove love love it!!!!

    SvarSlett
  5. I love those colours together!!! Beautiful!!! :-)
    Carly
    x

    SvarSlett
  6. Lekkert teppe!
    Gratulerer med dagen på fredag ja... her i farsund feirer vi hele helga! Damenes weekend ;o)
    Fin helg til deg!

    SvarSlett
  7. Så flott teppe og med ein fin historie rundt:). Klem

    SvarSlett
  8. Hærlig teppe!
    Blir alltid glad av retro stoffer :)

    SvarSlett
  9. Super lekkert!
    Har så mange stoffer liggende, men kommer liksom ikke igang...
    Ønsker deg en magisk søndag!
    Klem Gitte

    SvarSlett
  10. Så fint det ble! jeg har klipt opp til å sy sammen to slike tepper, så fine å gi i gaver til nyfødte. Jeg sydde til mi lille når hun ble født også.
    Så kjekt å kunne designe eget stoff som i innlegget under her, det skal jeg jammen prøve!
    Fin ny uke til deg!
    :)

    SvarSlett
  11. Nydelig teppe.
    Har lenge hatt lyst til å prøve meg på ett lappeteppe, men har ikke pågangsmot til å begynne.
    Men når jeg ser på ditt, så er det jo store og ikke såååå mange lapper.
    Kanskje jeg og kan få det til:)

    SvarSlett
  12. Hvor er det smukt - virkelig en fin blanding af mønstre og farver.

    SvarSlett
  13. Det teppet er bare helt herlig med nydelige farger og mønstre:)
    Jeg fikk tak i ubrukt barnestoff her en dag:) Tenker alltid på deg når jeg ser barnestoffer jeg:) Skal vise på bloggen en dag:) Har mye av det, kanskje vi skal bytte? Du får nå se på det:)Takk for tips om å få laget eget stoff:)
    Trine

    SvarSlett