lørdag 14. januar 2012

Harry-handel?


Dersom det er mulig, bruker jeg kosmetikk som er "naturlig" og som jeg kunne ha spist uten at det var farlig for meg. Norske "Charlottes urtekosmetikk" er naturlig,økologisk og uten parabener i tillegg til at den kan bestilles uten eteriske oljer (som jeg er redd kan gi allergi). Da jeg var gravid med sistemann, brukte jeg bare dette merket.
For noen år siden så jeg en dokumentar på NRK om parabener og andre kjemiske stoffer rundt oss. 
Jeg ble skikkelig sjokkert. Gikk rett inn på badet og renska ut. Skal si det trengtes! Jeg fylte opp et par bøtter med parfymerte skrekkeligheter (ansiktskremer, bodylotion, hårvask, kroppsvask, neglelakk, sminke osv.) som jeg kasta.

Mange bruker økologiske og naturlige produkter, men vær klar over at selv om noe er naturlig så er det ikke nødvendigvis bra for oss. Det er jo mye i naturen som ikke er bra for kroppen vår - f.eks. giftige blomster eller sopp. 
Noen naturlige og økologiske kremer kan gi deg allergi akkurat som noen kan få en allergisk reaksjon av et myggestikk eller vepsestikk. Noen av kremene som selges i helsekostbutikkene kommer ikke med på Grønn Hverdags lister over "trygge" kremer f.eks. flere av Weledas økologiske kremer som jeg før trodde var "trygge".

Noen reiser til nabolandene for å handle kjøtt, sprit og røyk. Jeg reiser for å kjøpe økologisk eller  svanemerket. Våre kjære naboland er kommet mye lengre når det gjelder å være oppmerksomme på at vi lever oppi en kjemisk cocktail hver dag som forskerne tror kan skade oss på flere måter.  
En tur innom helsekostbutikkene i Sverige spesielt, men også Danmark, koster dessuten ofte bare halvparten så mye som i Norge. 

(Det norske kjøttet er dessuten mye tryggere enn det danske og svenske kjøttet, så jeg kjøper helst norsk kjøtt...)

Hvis du vil lese mer om  hudkremer se link.
Ansiktskremen over er et billig merke som selges i Danmark. Den er ikke "naturlig",men svanemerket og godkjent av astma-og allergiforbundet. Jeg synes "Levevis" har mange greie produkter.
Kremen under selges i Norge. Den er også veldig god.


I Norge selger Coop-butikkene mange Anglemark produkter.
 Deodoranten deres er god :-)


Oppvasken kan også gjennomføres på en litt mer miljøvennlig måte- kjøp svanemerket! 
PS: Visste du at det er mer miljøvennlig å bruke oppvaskmaskin kontra å vaske opp for hånd? 
:-)


Var som dere skjønner i det "belærende" hjørnet i dag, men skulle ønske noen hadde fortalt meg om disse tingen da det ble kjent for flere år siden....
Er du opptatt av "sunnhet" og/eller miljøvern, eller tror du det er overdrevent mas? 
:-) 

8 kommentarer:

  1. JEG SKULLE SÅ GJERNE brukt bedre, "sunnere" produkter, men har ETT stort problem, jeg er superallergisk mot det de bruker ISTEDENFOR de skadelige stoffene-f.eks alle former for fruktsyre, spesielt sitrussyre. Dette fant jeg ut da jeg kjøpte en dagkrem i Danmark som var uten "ALT" og så ut som en KJØTTKAKE etter 2 påføringer, og brukte flere måneder på å få ansiktet helt ut av "krisemodus" som ho på apoteket kalte det.. Å etter det gikk jeg tilbake til parfymefrie,relativt milde produkter jeg vet jeg tåler, tør ikke teste nye..

    SvarSlett
  2. Syns det er kjempebra at du tar opp temaet og at du forklarer og forteller. Som sikkert mange andre lar jeg ikke datra mi bruke produkter med parabener, men sjøl er jeg nok litt ukritisk. Nå bruker jeg ganske lite kosmetikk, men det tar seg nok opp når jeg skal på jobb og se streit ut igjen (sukk ;) ). Skal legge meg innlegget bak øret og se om jeg ikke kan gjøre litt endringer på den fronten, takk skal du ha!

    SvarSlett
  3. Hei Anna. Er det de "naturlige" og økologiske kremene du ikke tåler? For som jeg skriver så er det mange av dem som ikke er gode for huden(utseendet) og det indre (allergi)... Derfor tror jeg de mildeste og "enkleste" naturlige kremene er fine, og de som astma og allergiforbundet sier er trygge kan være ok.

    Men så er det jo det med at huden vår er jo ulik. Noen reagerer på noe, andre på noe annet.
    EU har laget en liste med de 26 mest allergifremkallende stoffene som brukes i kosmetikk. Dersom et produkt er svanemerket, så skal produktet ikke inneholde noen av disse stoffene. Noen kremer gir seg ut for å være uten slike uheldige stoffer, feks. kremene som heter "REN". Disse har f.eks. TO av de stoffene som står på listen over å være de mest allergifremkallende... De gir seg altså ut for å være noe de ikke er.

    Bøllemamma: Ja, det viktigste er nok de små. Og å la være å bruke for mye kosmetikk er nok det aller beste :-)

    SvarSlett
  4. Man blir jo mer og mer bevisst på miljøvern - bare tenk hvordan avfallssortering har kommet på banen, før var det naturlig at alt gikk i samme kasse, nå går det automatisk å legge matsøppel i en dunk, osv.

    SvarSlett
  5. Både og desverre.. De fleste naturlige og økologiske må jeg ligge unna pga lukt/ingredienser.. Og har lest på mange "uten parabener" krukker og flasker at de bruker det jeg nå vet jeg ikke tåler..(Den jeg reagerte så veldig på het Origins, uten det meste.. http://www.origins.com/customer_service/aboutus.tmpl#/Purity) Tåler ikke REN serien heller, så det med den lista var lurt, skal printe ut den å lese på flere krukker neste gang jeg er på "Harrytur", så kanskje jeg finner noe.. =)

    SvarSlett
  6. Jeg prøver å velge produkter bevisst, men er langt fra så flink som deg! For meg er det veldig viktig at produktene ikke er testet på dyr, så her kommer det hensynet i første rekke. Når det gjelder produkter til sønnen min så er jeg mye mer bevisst enn når jeg kjøper til meg selv. Men burde jo tenke på det til oss alle! Kjempebra at du skriver om det, fikk meg en påminning! :)

    SvarSlett
  7. Her inne var det mye spennende. Du er allsidig og kommer med mye informason:o) Jeg legger deg til lista mi jeg!

    SvarSlett
  8. Jeg driver med en opprensking av disse tingene, og handler en del på iHerb. Internettsjåpping fra USA er strengt tatt ikke så veldig miljøvennlig i forhold til transport, men det gjør det lettere å få tak i parabenfrie produkter. En ting jeg står litt fast på er deodorant. Jeg vil helst ha en med minst mulig ekkelt i, men samtidig hadde det vært kjekt om den funka og. Ska teste deotipset ditt og se hva som skjer ;)

    SvarSlett