lørdag 21. januar 2012

Gjenbruk og økologisk


Det tøffe dynetrekket jeg fikk av min mormor har blitt til bukse og skjerf til minien. 
Stoffet er utrolig mykt og godt. Kunne godt hatt ei slik behagelig bukse selv :-) 
Har sydd med dobbelt stoff for at den ikke skal bli for kald og forhåpentligvis tåle litt lek.  
Stoffet passer fint til den fine bomullsjakka som svigermor hadde strikka til minien i julegave. 

I tillegg til at jeg er opptatt av gjenbruk av gamle tekstiler så prøver jeg å kjøpe økologisk bomull når jeg kan. 

HM er en kjede jeg har kjøpt mange billige klær fra da jeg studerte og fikk mine første barn. Dessverre kom de ikke noe godt ut i en undersøkelse der man sjekka opp hvordan arbeiderne som produserte klær til ulike kjedebutikker hadde det. Har kjøpt noen bodyer etter at jeg fikk høre om det, men valgte da de i økologisk bomull.
Det er jo egentlig helt sykt at det sitter kvinner som meg selv et eller annet sted i verden og lager klær til meg, men de får elendig betalt og arbeider under forhold som jeg aldri hadde godtatt.....


 Tenker du av og til på kvinner i andre land? Av og til får jeg så sabla dårlig samvittighet...men så glemmer jeg den igjen...

3 kommentarer:

  1. For et nydelig stoff!

    Javisst tenker jeg på de fattige i klesindustrien, men det er jo et ganske vanskelig tema. Handler vi ikke klærne de produserer, står de plutselig uten jobb. Skal de få mer i lønn blir klærne svindyre. Det kan være vanskelig å være "bevisste forbrukere" når ting kanskje blir feil uansett hva. Helt utrolig at verdensøkonomien i det hele tatt kan henge sammen på et slikt vis!

    Fin helg videre til deg:-)

    SvarSlett
  2. Vilket underbart tyg du fått av din mormor, verkligen ursnyggt som byxor och liten scarf. Du funderade på min blogg över ett par mjuka byxor med hjärtan... tyvärr har jag inget kvar av det tyget, annars hade jag gärna sytt ett par till dig. Skön måndag.

    SvarSlett
  3. Joni - ja, det er ikke så lett det der. Vi må jo ikke la være å kjøpe klær for da tjener de ikke noe, men vi kunne kanskje klart oss med 30 prosent av klesmengden vi hver har i dag, og heller betalt mer for hvert plagg.... Ikke det at jeg tror noen kommer til å gjøre det, for vi er altfor egoistiske alle sammen... Vanskelig altså...

    Retrostuff - supersynd, for det var et superfint stoff. Takk for svar :-)

    SvarSlett